Adres
-
Opgeëistenlaan 401A
9000 Gent
Contactgegevens
De algemene telefooncentrale van het gerechtsgebouw kan u bereiken op 09/234.40.11
Openingsuren
De griffie is elke werkdag open van 8u30 tot 12u30 en van 13u30 tot 16u00.Bereikbaarheid
De rechtbank van eerste aanleg Oost-Vlaanderen, afdeling Gent, bevindt zich in het gerechtsgebouw aan de Opgeëistenlaan 401 A in het Rabotpark van Gent:
U kan de rechtbank bereiken met de wagen. Het gerechtsgebouw beschikt over een ondergrondse parkeergarage (op -1), waar u uw wagen kan parkeren. De parkeergarage beschikt over maar 120 parkeerplaatsen en is dus snel volzet. In de omgeving is het moeilijk om een parkeerplaats te vinden. Parkeren in de buurt van het gerechtsgebouw is bovendien duur. Daarom raadt de rechtbank u aan om met het openbaar vervoer te komen.
Van het treinstation Gent-Sint-Pieters bereikt u de rechtbank met tram 4. U stapt uit aan de halte "Opgeëistenlaan". De halte bevindt zich vlak voor het gerechtsgebouw.
U kan ook met de fiets naar de rechtbank komen. Zowel buiten vóór en achter het gerechtsgebouw, als in de ondergrondse parkeergarage bevindt zich een fietsenstalling.
Toegankelijkheid
Het gerechtsgebouw aan de Opgeëistenlaan nr. 401 is beveiligd. De veiligheidscontrole is vergelijkbaar met deze van een luchthaven. Het is aan te raden ruim voor de aanvang van de zitting aanwezig te zijn aangezien deze controle een vertraging bij het betreden van het gebouw kan veroorzaken.
Klachten
Uw mening telt
De rechtbank wil u vragen uw mening te geven over de werking van de rechtbank. Dat kan door de korte enquête in te vullen. Het duurt maar enkele minuten en is volledig anoniem.
Heeft u een klacht over uw dossier?
Waarover kunt u een klacht indienen?
- over de organisatie en dagelijkse werking van de rechtbank
- over de duur van de procedure
- over de tijd die de rechter nodig heeft om na de pleidooien een beslissing te nemen
Waarover kunt u geen klacht indienen?
U kunt geen klacht indienen over de inhoud van een gerechtelijke beslissing.
Als u niet akkoord bent met de manier waarop de rechter uw zaak behandeld heeft of met zijn beslissing, kunt u advies vragen aan een advocaat..
Hoe kan ik een klacht indienen?
Dit kan op twee manieren, namelijk per brief of per mail (zie hierna).
Schriftelijk.
De klacht moet schriftelijk en ondertekend zijn en voldoende gegevens bevatten.
De brief kan verstuurd worden naar:
de afdelingsvoorzitter van de rechtbank van eerste aanleg Oost-Vlaanderen, afdeling Gent Opgeëistenlaan 401 A
9000 Gent
Per mail.
U kan ook klacht indienen per mail naar ovl.rea.secrvoorzittergent@just.fgov.be.
Bevestiging klacht en onderzoek.
De afdelingsvoorzitter bevestigt u de ontvangst van de klacht en onderzoekt de klacht. Hij zal u in principe binnen de 8 dagen een antwoord geven.
Secretariaat
Secretariaat afdelingsvoorzitter
- 09 234 48 18
Wenst u een specifieke griffie te contacteren, kijk dan onder de rubriek 'De Rechtbank', selecteer de gewenste griffie en ga naar 'griffies en diensten'. De algemene telefooncentrale is bereikbaar op het nummer 09 234 40 11
Secretariaat afdelingsgriffier
Dit mailadres behandelt geen inhoudelijke vragen over een dossier van deze rechtbank.
Wenst u een specifieke griffie te contacteren, kijk dan onder de rubriek 'De Rechtbank', selecteer de gewenste griffie en ga naar 'griffies en diensten'. De algemene telefooncentrale is bereikbaar op het nummer 09 234 40 11.
Contactformulier
Dit formulier dient enkel voor algemene technische vragen in verband met de website van de Rechtbank van Eerste Aanleg Gent.
Juridische vragen of vragen om informatie.
Juridische vragen worden nooit beantwoord, daar dit bij wet (artikel 297 gerechtelijk wetboek) verboden is. Voor dergelijke vragen doet u best beroep op een gespecialiseerd persoon (advocaat, gerechtsdeurwaarder, notaris, …).
Klachten.
Klachten kan u indienen via dit formulier.
U kan ook klacht indienen bij de Hoge Raad voor de Justitie, voor zover deze klachten behoren tot de rechtstreekse bevoegdheid van dit orgaan.
Hoe stel ik mijn vraag ?
U moet alle vragen invullen. Dit dient onder meer om spam te vermijden.
Stel uw vraag of opmerking zo concreet en duidelijk mogelijk, onder vermelding van de juiste URL van de pagina waar de vraag of het probleem zich voordoet.
Indien u op de laatste vraag neen antwoordt, dan wordt uw vraag niet beantwoord.
Wanneer krijg ik een antwoord ?
Afhankelijk van de aard en het tijdstip van uw vraag kan het antwoord één week in beslag nemen.
Welke vragen worden niet beantwoord ?
Met vragen of opmerkingen die geen verband houden met de website van de Rechtbank van Eerste Aanleg Gent wordt geen rekening gehouden.
Met vragen of inlichtingen die geen betrekking hebben op de website, wordt niet alleen geen enkele rekening gehouden, maar zij worden bovendien niet beantwoord!
Opgelet, indien u dus geen antwoord ontvangt binnen de week, dan kan dit het gevolg zijn van het feit dat u:
- een vraag heeft gesteld die betrekking heeft op een ander rechtscollege, u moet de vraag rechtstreeks aan dat college stellen.
- een vraag heeft gesteld om inzage in een dossier te krijgen of een afschrift van een arrest te bekomen; u moet daarvoor contact opnemen met de griffie van de afdeling van de betreffende rechtbank;
- een vraag heeft gesteld om een zaak uit te stellen; u moet dat uitstel zelf vragen op de zitting of u laten vertegenwoordigen door een bevoegd persoon, zoals een advocaat;
- een juridische vraag heeft gesteld die krachtens de wet niet mag beantwoord worden door een magistraat of een griffier; u moet daarvoor beroep doen op een advocaat, notaris, gerechtsdeurwaarder enz.;
- een klacht heeft ingediend die u rechtstreeks moet indienen bij de Hoge Raad voor de Justitie;
- een afspraak vraagt met een magistraat of griffier of andere personen van de Rechtbank van Eerste Aanleg Gent; dit kan niet via dit contactformulier;
- uw vraag te algemeen en/of te onduidelijk heeft geformuleerd;
- als journalist een vraag heeft gesteld; u moet daarvoor beroep doen op de persmagistraat van de Rechtbank van Eerste Aanleg Gent;
- gegevens invult in één van de velden die ogenschijnlijk niet correct zijn, waardoor uw bericht als spam wordt aanzien;
- een verkeerd mailadres heeft ingegeven.
U heeft een vraag over "uw dossier" ?
Wanneer u een vraag heeft in verband met de stand van uw dossier, kan u gebruik maken van "uw dossier".
U heeft een vraag over juridische eerstelijns- of juridische tweedelijnsbijstand ?
Raadpleeg de website van de balie Gent
U heeft een vraag over collectieve schuldenregeling ?
De rechtbank van eerste aanleg is niet langer bevoegd. U moet contact opnemen met de bevoegde arbeidsrechtbank.
U is op zoek naar het nationaal register voor vertalers of tolken of gerechtsdeskundigen ?
Klik voor meer inlichtingen hier.
U zoekt een adres van een rechtbank of hof ?
Klik op deze link
Misbruik van het formulier ?
Opgelet de laatste dagen wordt er misbruik gemaakt van het formulier. Om dit misbruik te voorkomen en ook omwille van veiligheidsredenen, is het formulier niet altijd beschikbaar. De rechtbank verontschuldigt zich voor het ongemak dat dit voor de burger met zich meebrengt.
U kan ook altijd telefonisch contact opnemen met de griffie.
Belangrijke mededeling.
De gevraagde gegevens dienen enkel om na te gaan of de vraag wel degelijk uitgaat van een bestaande persoon en om te kunnen antwoorden op de gestelde vraag.
Na antwoord of indien geen antwoord nodig is, worden de gegevens automatisch verwijderd uit de database.